Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2010

Δίκαιη μοριοδότηση στις αποσπάσεις - στον κλάδο των εκπαιδευτικών

Σας κοινοποιούμε έγγραφο που στάλθηκε από το Σύλλογο Διδασκόντων του σχολείο μας (Γυμνάσιο & Λύκειο Συκιάς, Χαλκιδικής) προς την Υπουργό μας, κα. Διαμαντοπούλου Άννα, την Υφυπουργό μας, υπεύθυνη για θέματα Διοίκησης Προσωπικού, κα. Χριστοφιλοπούλου Εύη, τη Γενική Διεύθυνση Διοίκησης Προσωπικού Β'/θμιας Εκπαίδευσης καθώς επίσης τα συνδικαλιστικά μας όργανα: ΟΛΜΕ & ΕΛΜΕ Χαλκιδικής. Ευελπιστούμε σε συμμετοχή σας στην κοινή μας προσπάθεια.

Αφορά τη Δίκαιη Μοριοδότηση στις Αποσπάσεις - στον κλάδο των Εκπαιδευτικών.

Σας καταθέτουμε την πρόταση του Συλλόγου μας για ένα θέμα που απασχολεί τον κλάδο μας εδώ και πολλά χρόνια και μέχρι σήμερα, δυστυχώς, έχει μείνει άλυτο. Είναι κοινή πρακτική, οι περισσότερες αποσπάσεις να γίνονται από περιοχές που έχουν πολλά μόρια, πχ. νησιά παραμεθορίου και προβληματικές περιοχές , κυρίως προς μέρη που βρίσκονται σε κεντρικές υπηρεσίες στις μεγάλες πόλεις (πχ. Αθήνα & Θεσσαλονίκη). Ασφαλώς δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε τις περιπτώσεις των συναδέλφων που αιτούνται αποσπάσεων για εξαιρετικούς προσωπικούς λόγους (υγείας – οικογενειακούς – επιμορφωτικούς κτλ). Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι μερίδα των συναδέλφων, κινούμενη νόμιμα αλλά πελατειοκρατικά και σε βάρος του συνόλου, υπηρετούν αποσπασμένοι σε «ευνοϊκές» περιοχές λαμβάνοντας τα μόρια των δυσπρόσιτων σχολείων όπου έχουν τις οργανικές τους θέσεις.

Έχει αποδειχθεί ότι αυτή η τακτική ζημιώνει την οργάνωση της σχολικής λειτουργίας, γιατί τα κενά των αποσπασμένων πρέπει στη συνέχεια να καλυφθούν με διάφορους επίσης βλαβερούς αλλά «νόμιμους» τρόπους όπως είναι η τοποθέτηση σε λειτουργικά κενά (από μετάθεση ή/και διορισμό) πολλών καθηγητών σε ένα σχολείο που χρειάζεται λίγους. Τέτοια φαινόμενα συναντάμε στον Αϊ Στρατή (με «φανταστική» δύναμη καθηγητών τους 50 και παρόντες τους απαραίτητους 11) ή και στο δικό μας σχολείο, όπου έχουμε τα εξής:
- 68 καθηγητές γραμμένοι (τόσοι μοριοδοτούνται) εκ των οποίων
- 48 εμφανίζονται στις μισθοδοτικές μας καταστάσεις ενώ
- 25 είναι παρόντες στην πράξη (!) και μόλις
- οι 14 είναι μόνιμοι (!)

Κατά δεύτερο λόγο, η μοριοδοτική τακτική που εφαρμόζεται στις αποσπάσεις ακολουθώντας τη νόμιμη οδό (!), βλάπτει το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας τόσο σε επίπεδο αξιοκρατίας μεταξύ συναδέλφων (άδικη μοριοδότηση απόντων καθηγητών) όσο και σε επίπεδο αξιοπρεπούς εμφάνισης του καθηγητή προς το κοινωνικό σύνολο. Καταλαβαίνετε πως νιώθουμε εμείς που υπηρετούμε στο Γυμνάσιο & Λύκειο Συκιάς, παίρνοντας τα μόρια του σχολείου, σε σχέση με τους άλλους καθηγητές που είναι γραμμένοι στο σχολείο μας και παίρνουν τα μόρια της Δ’ περιοχής ενώ υπηρετούν σε άλλα σχολεία ή υπηρεσίες με πολύ λιγότερα μόρια…

Έτσι, με κριτήρια τη δίκαια μεταχείριση όλων των εκπαιδευτικών καθώς και τη σωστή υποστήριξη του σχολείου, δίχως να αφαιρέσουμε το δικαίωμα στον κάθε συνάδελφο να βρίσκεται εκεί που πρέπει να βρίσκεται για προσωπικούς λόγους, προτείνουμε να υποστηρίξετε τη ψήφιση σε νομοσχέδιο της παρακάτω πρότασης :

Η μοριοδότηση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών να γίνεται σύμφωνα με την κοντινότερη σχολική μονάδα προς τη θέση στην οποία πραγματικά υπηρετούν.

Αυτό το μέτρο, που είναι απλό τόσο στη σύλληψη, όσο και στην πράξη, είναι και το ορθό για να το πράξουμε. Ως πολίτες κάνουμε το καθήκον μας και το αιτούμαστε. Αναμένουμε από τους πολιτικούς μας, που το έχουν ήδη εξαγγείλει, να το πραγματοποιήσουν. Ένα τέτοιο μέτρο θα επιτρέπει στον κάθε συνάδελφο που έχει την ανάγκη να αποσπαστεί, να εκπληρώνει τις προσωπικές κα ι επαγγελματικές του υποχρεώσεις. Το ίδιο μέτρο, ταυτόχρονα, επιτρέπει στο συνάδελφο που υπηρετεί στο σχολείο με την υψηλή μοριοδότηση να ενδιαφέρεται κατά προτεραιότητα για τη μοριοδότηση του, σε βάρος της προσωπικής του ζωής, και αξιοκρατικά να αποθηκεύει μόρια για μια επαγγελματική συνέχεια , βάση του προηγούμενου κόπου του. Ένα μέτρο, κοινό για όλους, χωρίς εξαιρέσεις, και σίγουρα δικαιότερο από το σημερινό σύστημα μοριοδότησης στις αποσπάσεις.

Επομένως, κυβέρνηση και Υπουργός Παιδείας βρίσκονται μπροστά σε μια ιστορική πρόκληση:
να τερματίσουν πελατειοκρατικά φαινόμενα στην εκπαίδευση, ώστε να πραγματοποιήσουν
έμπρακτα την προεκλογική τους δέσμευση περί διαφάνειας στον κλάδο τη εκπαίδευσης.

Με τιμή,
Τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων Γυμνασίου-Λυκείου Συκιάς Χαλκιδικής



Το παρακάτω κείμενο υποβάλλεται συμπληρωματικά προς τους αποδέκτες κοινοποίησης
(πχ. ηλεκτρονικά ΜΜΕ) καθώς επίσης την Ο.Λ.Μ.Ε. και την Ε.Λ.Μ.Ε. Χαλκιδικής

Προς τους αποδέκτες συναδέλφους του γράμματός μας:
Για να υλοποιηθεί σε νομοθέτημα, μια τέτοια μοριοδοτική πρόταση, πρέπει πρώτα να υιοθετηθεί από την πλειοψηφία της εκπαιδευτικής κοινότητας. Γνωρίζουμε ότι η παρόμοια πρόταση έχει κατατεθεί εδώ και αρκετό καιρό από πολλούς φορείς, όπως είναι τα συνδικαλιστικά μας όργανα (ΟΛΜΕ και κατά τόπους ΕΛΜΕ) ενώ πρόσφατα έχει εξαγγελθεί και από το ίδιο το Υπουργείο, χωρίς δυστυχώς να έχει γίνει το αντίστοιχο νομοθέτημα. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι μόνο όταν γίνει ΚΟΙΝΗ ΑΠΑΙΤΗΣΗ του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας θα υλοποιηθεί και στην πράξη! Για αυτό το λόγο σας καλούμε να προσυπογράψετε την παρούσα πρόταση και να την προωθήσετε στους συναδέλφους σας, ανεξάρτητα του κλιμακίου από το οποίο υπηρετούν τη Δημόσια Εκπαίδευση. Αν μετά από μερικούς μήνες η φωνή μας φτάσει στο γραφείο της Υπουργού υπογεγραμμένη από μια κρίσιμη μάζα εκπαιδευτικών, τότε είναι σίγουρο ότι:

το δικαίως επιθυμητό θα γίνει και πολιτικά εφικτό.

4 σχόλια:

  1. Νομίζω κι εγώ ( ως εκπαιδευτικός αλλά και ως πολίτης), ότι είναι απαραίτητο να μπει τάξη στα ζητήματα των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, θεωρώ απαραίτητο:
    1) Σε κάθε περίπτωση ο καθηγητής που αποσπάται, να μοριοδοτείται με βάση την περιοχή στην οποία βρίσκεται ως αποσπασμένος.
    Σε περίπτωση που έτσι δεν μπορούν να καλυφθούν οι διοικητικές ανάγκες της εκπαίδευσης ( μια και ένας εκπαιδευτικός δεν πηγαίνει εύκολα χωρίς κίνητρο σε ένα γραφείο όπου και το ωράριο είναι μεγάλο, και διακοπές εκπαιδευτικού δεν έχει, και το αντικείμενο της εργασίας είναι τουλάχιστον βαρετό), θα πρέπει να καλυφθούν οι ανάγκες με διοικητικούς υπαλλήλους ( που έτσι και αλλιώς θα κάνουν καλύτερα τη δουλειά, μια και δεν θα αλλάζουν κάθε τόσο όπως γίνεται με τους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς).
    Κατά την προσωπική μου άποψη μάλιστα, ΟΛΕΣ οι διοικητικές ανάγκες της εκπαίδευσης ( ακόμα και στα σχολεία), θα πρέπει να καλύπτονται από διοικητικούς υπαλλήλους ( οι οποίοι είναι πανεύκολο να βρεθούν μια και είναι πάρα πολλοί αυτοί που περισσεύουν από άλλα υπουργεία ή και ΔΕΚΟ όπως οι υπάλληλοι της παλαιάς Ολυμπιακής). Έτσι, θα απελευθερωθεί ένα μεγάλο πλήθος εκπαιδευτικών που τώρα δεσμεύεται για την κάλυψη διοικητικών αναγκών ( αλλάζοντας μάλιστα κάθε τόσο, μια και οι εκπαιδευτικοί πάνε για λίγο σε τέτοιες θέσεις).
    Νομίζω μάλιστα, ότι η προτεινόμενη κατάργηση της ευνοϊκής μοριοδότησης των αποσπασμένων σε γραφεία, θα μειώσει κατά πολύ το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τέτοιες αποσπάσεις, ΟΠΟΤΕ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΜΙΑ ΧΡΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΑΠΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ ( Περιέγραψα παραπάνω που θα τους βρούμε).
    2) Ο χρόνος απόσπασης σε φορέα, ΔΕΝ θα πρέπει να μετρά ως υπηρέτηση της οργανικής θέσης.
    3) Θα πρέπει να υπάρχει κάποιος προσυμφωνημένος χρόνος κατά τον οποίο ο εκπαιδευτικός θα πρέπει μετά από διορισμό ή μετάθεση, να υπηρετεί ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ την οργανική του θέση.
    4)Μεταθέσεις, θα πρέπει να γίνονται ΜΟΝΟ για κάλυψη κενών που προκύπτουν από θανάτους και συνταξιοδοτήσεις ( ΤΙΠΟΤΕ ΠΑΡΑΠΑΝΩ, ΚΑΙ ΤΙΠΟΤΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ).
    5)Τυχόν έκτακτα κενά ( άδειες κυήσεω-λοχείας-ανατροφής), θα πρέπει να καλύπτονται με αποσπάσεις από σχολείο σε σχολείο. Αν οι ενδιαφερόμενοι είναι περισσότεροι από τις θέσεις, θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής ( Κοινωνικά, οικογενειακά κατά βάση). Αν οι ενδιαφερόμενοι είναι λιγότεροι από τις θέσεις, τότε τα υπόλοιπα προσωρινά κενά θα πρέπει να καλύπτονται από αναπληρωτές.
    6)Σταθερά και συγκεκριμένα κριτήρια πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού, με κλείσιμο όλων των "παραθύρων" που εδώ και πολλά χρόνια μένουν ανοιχτά αδικώντας όλον τον κλάδο, και δίνοντας αρνητική εικόνα προς τα έξω ( Εννοώ τα "ειδικά καθεστώτα" επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού σε εκκλησιαστικά-Σιβιταννίδειο, αλλά και την πρόσφατη χαριστική ρύθμιση για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας των συναδέλφων του ΟΑΕΔ - κάτι το οποίο κατήργησε στην πράξη κάθε έννοια αξιοκρατίας στο σύστημα προσλήψεων).
    Όλα τα παραπάνω, αποτελούν κατά τη γνώμη μου ένα πρώτο βήμα για να αρχίσει να μπαίνει μία κάποια τάξη στο όλο σύστημα. Μπορεί τα παραπάνω να μην αποτελούν τα κεντρικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥΣ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΚΛΙΜΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, και να μπορέσουμε επιτέλους ως κοινωνία, να ασχοληθούμε και με την ίδια την ουσία των προβλημάτων της παιδείας μας.
    θα ήθελα τέλος να επικροτήσω την ενέργεια των συναδέλφων εκπαιδευτικών, που ανέλαβαν την πρωτοβουλία να εκφράσουν τις προτάσεις στις οποίες κατέληξαν ύστερα από γόνιμο προβληματισμό και διάλογο.
    Τέτοιες ενέργειες, δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμα εκπαιδευτικοί που προβληματίζονται για το τι πρέπει να κάνουμε όλοι μας ώστε να βελτιώσουμε την εκπαίδευση της χώρας μας, και κατ' επέκταση την παιδεία που λαμβάνουν τα βλαστάρια της πατρίδας μας.
    Τελικά δεν είναι όλα μαύρα, κι ας αντιμετωπίζουν κάποιοι τον χώρο της εκπαίδευσης ως ευκαιρία για επικοινωνιακά παιχνίδια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να προσθέσω ότι μεταθέσεις θα μπορούσαν επίσης να επιτρέπονται (δικαιολογημένα) στην περίπτωση που ανοίγουν νέα σχολεία σε ένα μέρος. Οπότε και εμφανίζονται νέες οργανικές θέσεις, σε αντίθεση με τα χίλια μύρια λειτουργικά κενά που ρημάζουν τα σχολειά μας και τις ζωές των λειτουργών τους.

    ΥΓ. Η πρόταση είναι μια:
    Δίκαιη Μοριοδότηση Εκπαιδευτικών - βάση της Πραγματικής θέσης όπου υπηρετούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η πρόταση είναι σαφής και λογικότατη.
    Πέρα από αυτό όμως, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει ότι τα θέματα Μεταθέσεων-αποσπάσεων -διορισμών, συνδέονται άμεσα μεταξύ τους, και γι' αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν συνολικά ( ΚΑΙ ΑΜΕΣΑ - ΧΩΡΙΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΧΡΟΝΟΤΡΙΒΗ).
    Έως τώρα, το μοντέλο είχε ως εξής:
    1)Πολλές μεταθέσεις ( για πολιτικάντικους λόγους αλλά με αντικειμενικά κριτήρια)
    2) Πολλές αποσπάσεις σε συνδυασμό με απόλυτη άρνηση πρόσληψης διοικητικών υπαλλήλων ( ΟΧΙ εκπαιδευτικών). Οι αποσπάσεις γίνονται με "χαοτικά" και ρουσφετολογικά κριτήρια.
    3) Πολλοί διορισμοί σε "κενά" που δημιουργούνται με τις παραπάνω μεθόδους.
    Όλα αυτά πρέπει να σταματήσουν. Η καταγραφή των κενών για μεταθέσεις ΠΡΕΠΕΙ να γίνεται με βάση τις πραγματικές ανάγκες ( αυτό σημαίνει περίπου 800 μεταθέσεις τον χρόνο - αυτή τη στιγμή τουλάχιστον).
    Οι αποσπάσεις σε σχολεία, πρέπει να περιοριστούν ΜΟΝΟ για την κάλυψη προσωρινών κενών ( από άδειες κύησης-λοχείας -ανατροφής-ασθένειας).
    Οι αποσπάσεις σε φορείς πρέπει να περιοριστούν δραστικά ( και σε ένα-δύο χρόνια το πολύ να εξαλειφθούν με χρησιμοποίηση διοικητικών από άλλους φορείς του δημοσίου).
    Οι διορισμοί θα πρέπει να γίνονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες ( όπου χρειάζονται, και τίποτε παραπάνω, και τίποτε λιγότερο. Όχι να ζητά μια περιοχή π.χ. 2 καθηγητές, να διορίζουν 37 - αληθινό νούμερο- και να αποσπούν τελικά 39 με υπεραριθμία - χωρίς υποχρέωση δηλαδή υπηρέτησης οργανικής).
    Για τα νέα σχολεία Μιχάλη, έχεις δίκιο. Ξέχασα να το βάλω στον λογαριασμό.
    Βέβαια, θα πρέπει να σου πω εδώ, ότι ο ρυθμός κατάργησης οργανικών θέσεων ( των "βασικών" ειδικοτήτων) λόγω κατάργησης ή συρρίκνωσης σχολείων, είναι πολύ μεγαλύτερος από τον ρυθμό δημιουργίας οργανικών κενών λόγω δημιουργίας νέων σχολείων. Συνεπώς, οι οργανικές θέσεις συρρικνώνονται συρρικνώνονται αριθμητικά ( ευτυχώς με σχετικά αργούς ρυθμούς λόγω των παιδιών των μεταναστών).

    Π.Κ.

    Υ.Γ1.: Όλα αυτά, δεν τα λέω για να μειώσω ούτε κατ' ελάχιστον την πολύ σωστή προσπάθεια των συναδέλφων του Γυμνασίου Συκιάς. Το αντίθετο μάλιστα: Θέλω να συγχαρώ και πάλι τους συναδέλφους, που όλοι μαζί ως σύλλογος ΚΑΤΕΛΗΞΑΝ ΣΕ ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΤΑΣΗ - ΠΡΑΓΜΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΔΥΣΚΟΛΟ ΣΤΙ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ.
    Με τις παρατηρήσεις μου, προσπαθώ να συμβάλλω κι εγώ στο να μπορέσουμε να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχουν μια -δυο παράμετροι που είναι αλληλένδετες, και που αν θέλουμε μπορούμε να τις αλλάξουμε και να βοηθήσουμε την εκπαίδευση της χώρας να λειτουργεί σε δικαιότερη και αξιοκρατικότερη βάση ( αυτό είναι προϋπόθεση για να παράγει και καλύτερο έργο).
    Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αντιμετωπίσουμε αποσπασματικά τα προβλήματα όπως γινόταν έως τώρα ( με την λογική "μπαλώνω ένα πρόβλημα τώρα, και μετά βλέπουμε").
    Υ.Γ.2: Προτείνοντας να αποφύγουμε την αποσπασματική αντιμετώπιση των θεμάτων της εκπαίδευσης, δεν εννοώ ότι η προσπάθεια των συναδέλφων προτείνει αποσπασματικά μέτρα. Απλώς, οι συνάδελφοι,επικεντρώνουν σε μία από τις παραμέτρους του προβλήματος ( και αν σκεφτούμε πόσο δύσκολη είναι η συνεννόηση των ανθρώπων σήμερα, είναι εντυπωσιακό το ότι μπόρεσαν να συμφωνήσουν τόσοι άνθρωποι για μία έστω παράμετρο). Από εκεί και πέρα όμως, ο κάθε ένας από τους εκπαιδευτικούς που διαβάζουν αυτή την ανακοίνωση, καλό είναι να συμβάλλει με τις δικές του απόψεις ώστε ο συνολικός προβληματισμός που θα προκύψει, να μας οδηγήσει στο μέλλον σε ακόμα πιο διευρυμένες συμφωνίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμε, σου αφιερώνω την ταινία:

    The Age of Stupid


    ΥΓ. Δεν σου βάζω το link διότι φαίνεσαι ικανός γνώστης του διαδικτύου. Καλή θέαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια είναι ευπρόσδεκτα...Με ευπρέπεια όμως...