Το παρόν ιστολόγιο δημιουργήθηκε από εκπαιδευτικούς που υπηρετούν ή υπηρέτησαν στη Λήμνο και ασχολείται με θέματα που αφορούν στην Ελληνική Παιδεία κι εκπαίδευση, στην πολιτική, αλλά και με ό,τι θεωρηθεί επίκαιρο ή ενδιαφέρον. Αναδημοσίευση των πιο ενδιαφερόντων θεμάτων (κατά τους συγγραφείς) της Ελληνικής και ξένης blogόσφαιρας.
Οι απόψεις στα άρθρα που αναδημοσιεύονται εκφράζουν τους συγγραφείς τους κι όχι το ιστολόγιο.
Επικοινωνήστε ελεύθερα στο Magistri.Limnou@gmail.com

Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

Aρθρο του υπουργού Παιδείας της Κύπρου Ανδρέα Δημητρίου για τις επιδόσεις στις εξετάσεις και τη ποιότητα της παιδείας

ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΤΟ ΥΦΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ.   ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΘΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ-ΚΛΙΣΕ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. ΠΑΝΤΩΣ, ΑΥΤΑ ΜΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ, ΑΥΤΑ ΜΑΣ ΑΞΙΖΟΥΝ.



alt
Κάθε χρόνο γίνεται πολλή συζήτηση για το αποτελέσματα των παγκύπριων εξετάσεων. Η όλη συζήτηση εστιάζεται στο γεγονός ότι οι βαθμοί στα κύρια μαθήματα κυμαίνονται γύρω στο μέσο όρο. Αυτό συνήθως ερμηνεύεται υπό το πρίσμα της «δημοσιογραφίας του δράματος» ή «της καταστροφής» (π.χ. πάτωσαν οι μαθητές μας, Βατερλώ στις εξετάσεις κλπ), γιατί θεωρείται ότι

εντυπωσιάζει ή των αναγκών της αντιπολίτευσης (π.χ. οι επιδόσεις είναι χαμηλές, γιατί απέτυχε η κυβερνητική πολιτική στην παιδεία). Συχνά, ενεργοποιείται και η πατριδοκαπηλία που ανθούσε και ακόμη επιβιώνει σε κάποιους κύκλους. Η πατριδοκαπηλία επικεντρώνεται στις επιδόσεις στα ελληνικά για να δημιουργήσει την εντύπωση ότι η κυβέρνηση τάχα αδιαφορεί ή υπονομεύει την καλή χρήση της ελληνικής γλώσσας στην Κύπρο, με υπονοούμενα που αφορούν την ελληνική ταυτότητα.
Η όλη συζήτηση είναι άσχετη προς την εκπαιδευτική πραγματικότητα αλλά και την επιστήμη της αξιολόγησης. Σε κάθε καλή εξέταση σχολικών επιδόσεων, δηλαδή σε κάθε εξέταση που απαιτεί τη χρήση περίπλοκων γνώσεων και
νοητικών λειτουργιών, οι επιδόσεις αναμένεται να έχουν τη μορφή κανονικής κατανομής και να διακυμαίνονται ομαλά γύρω από το μέσο όρο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι εξετάσεις αυτές γίνονται και για να έχουν ψηλό βαθμό διάκρισης μεταξύ μαθητών. Πάντα, όταν μετέχει όλος ο πληθυσμός, υπάρχουν άριστοι, μέτριοι και αδύνατοι μαθητές και οι βαθμολογίες όλων καθορίζουν το μέσο όρο, ο οποίος όμως, από μόνος του δεν είναι πάντοτε αντιπροσωπευτικός δείκτης των επιδόσεων. Οι επιδόσεις στις εξετάσεις αντανακλώνται από την κατανομή τους. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι εξετάσεις στα κύρια μαθήματα, δηλαδή τα μαθηματικά, τη φυσική, και τα ελληνικά, αλλά και σε πολλά άλλα απαιτητικά μαθήματα, όπως είναι η ιστορία και η βιολογία, έχουν ακριβώς
αυτή την κατανομή τα τελευταία χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι οι εξετάσεις γίνονται καλά και εξυπηρετούν το σκοπό τους.
Η διακύμανση αυτή δεν αντανακλά την ποιότητα της παιδείας. Ακόμη κι αν σε συγκριτικούς όρους, από χρόνο σε χρόνο, οι γνώσεις και οι δεξιότητες των μαθητών μας αναβαθμίζονται σε κάθε μάθημα, η κατανομή των βαθμών στις παγκύπριες εξετάσεις δε θα αλλάξει. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα θέματα των εξετάσεων πρέπει την κάθε χρονιά να διαμορφώνονται ώστε να αντανακλούν τα νέα επίπεδα και να διαφοροποιούν μεταξύ των αρίστων, των μέτριων και των αδυνάτων. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που επιχειρείται θα βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης σε όλα τα μαθήματα. Οι μέθοδοι αξιολόγησης επίσης θα βελτιωθούν. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι θα αλλάξει η κατανομή των βαθμών, γιατί αυτή πρέπει να διαφοροποιεί τους μαθητές σύμφωνα με τα νέα επίπεδα. Αυτό, όμως, που πρέπει και ελπίζουμε να συμβεί είναι η βελτίωση της θέσης μας στις διεθνείς συγκρίσεις. Αυτό θα αντανακλά τη μετακίνησή μας στη διεθνή κατανομή, εξαιτίας των αλλαγών που έχουμε επιφέρει στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Μια ειδική αναφορά ως προς την ελληνική γλώσσα. Η εξέταση σε αυτήν έχει τα ίδια χαρακτηριστικά όπως σε κάθε άλλο απαιτητικό μάθημα. Εξετάζεται η γνώση περίπλοκων γλωσσικών φαινομένων και οι ομιλητές, όπως σε κάθε γλώσσα, επίσης κατανέμονται σε άριστους, μέτριους και αδύνατους. ΄Οσο και να το θέλουμε, ακόμη κι αν όλοι χρησιμοποιούσαμε πολύ καλά την ελληνική γλώσσα στην καθημερινή μας ομιλία, στις εξετάσεις για τα γλωσσικά φαινόμενα δεν θα τα πηγαίναμε όλοι εξίσου καλά. Οι αλλαγές που έρχονται στο αναλυτικό πρόγραμμα των ελληνικών θα βελτιώσουν και την κατανόηση των γλωσσικών φαινομένων και την καθημερινή χρήση της γλώσσας. Αλλά και πάλι η κατανομή των βαθμών θα παραμένει, περίπου, η ίδια αν οι εξετάσεις γίνονται σωστά.
Εν κατακλείδι, η συνθηματολογία για τη διακύμανση των αποτελεσμάτων στις σχολικές επιδόσεις δε συμβάλλει στη νηφάλια συζήτηση που απαιτείται για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσής μας, γιατί δεν σχετίζεται καν με αυτήν. Δημιουργεί απλώς εντυπώσεις που έχουν  αλλες σκοπιμότητες.

http://www.esos.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=8534:2010-07-28-05-14-35&catid=280:2009-12-01-16-49-24&Itemid=742


Δεν υπάρχουν σχόλια: